Thursday 30 June 2016

Al-fatihah untuk little hero

Assalamualaikum

Alhamdulillah sekarang semakin sihat dan baru lepas pantang. tak tau nak start cerita dari mana. ada gembira dan sedih. kita start dari gembira dulu.

bulan 10 tahun lepas aku dapat detect yang aku pregnant sekali lagi. sapa tak happy dapat pregnant balik. sujud syukur kami suami isteri time tue. rezeki yang kami idam kan. sepanjang 1st trimester tue memang alah.morning sickness tak payah cakap la. gosok gigi ja confirm muntah. bau peti ais tak boleh.orang tumis bawang pun sama.macam-macam la. dekat ofis sepanjang masa muntah kalau bau nescafe & vape bagai. tapi aku redha dan terima semua tue dengan hati yang lapang. sebab aku mengandung kan seorang khalifah. aku ajak suami aku pregi scan 5week. dah masuk 10week aku dah dpt dengaq jantung my little hero. time tue aku seronok sangat.alhamdulillah terubat hati aku dengan suami. tak lekang dari mulut aku cakap alhamdulillah. sebak aku dapat dengaq degupan jantung hero kecik tue.

masuk 2nd trimester, aku diduga dengan bleeding. time tue suami aku MR.AZ tak dak kat malaysia. dia pi umrah. Allah mengigil aku. tapi aku cuba tenang kan diri dan usap perut aku.aku cakap dengan little hero "sayang ibu kuat ye macam ibu, ayah tak dak. kita kena sama-sama kuat tau". aku telefon kak kye. dia offismate aku.alhamdulillah dia blh bw aku p hospital naluri. doc pakar check aku alhamdulillah baby semua ok. cuma threaten misscarriage. time scan little hero nie sangat aktif dan sangat kuat. aku terpaksa on ubat duphaston dan injection untuk kuat kan rahim aku. tak pa sayang ibu sakit tak pa janji anak ibu sihat dalam rahim ibu. anak ibu membesar dengan sihat. alhamdulillah lepas sebulan dah tak dak bleeding lagi. ibu checkup dekat kk.semua ok.tetiba lepas sebulan 19 week ibu bleeding balik. time tue darah keluar fresh blood dan darah beku. Allah uji sekali lagi. time tue ibu pujuk lagi hero supaya kuat dalam perut ibu. bukan masa lagi nak keluar. esk pi hospital naluri. doc scan doc cakap uri bawah. dapat lagi injection. walaupun bleeding, aku sempat tanya jantina baby aku. doc cakap is a boy. alhamdulillah my baby boy. time tue aku dapat tengok suami aku seronok sangat. dapat geng dia kan.

masuk 21 week, aku ajak suami aku pi HKL. doc scan hero nie kuat dan aktif. 18 week aku dah mula dapat rasa gerakan dia sikit-sikit. lepas doc check aku doc decide aku kena warded sebab bleeding. doc nak pantau keadaan aku. aku warded 2minggu. suami aku time tue ulang alik dari rumah ke hospital setiap kali hujung minggu. kalau time keja. time lunch & sebelum balik rumah dia mesti datang melawat aku. time tue la dia pujuk anak dan usap-usap perut. selama dia usap perut jarang si hero nie nk tendang dia. sekali tue dia dapat rasa si hero kecik nie tendang. seronok dia. terima kasih abang sebab jaga sayang dari segala keperluan, makan minum sayang dan semua nya.sayang tau abang letih. abang keja balik tue nak uruskan sayang plak. sebelum pi keja abang uruskan breakfast.

lepas discharge aku balik rumah 2 minggu ja lepas tue masuk balik. pagi tue aku bleeding tetiba. dan dapat rasa darah keluar macam air paip.serius aku ingat kan air ketuban sekali bukan darah yang keluar. pagi tue warded balik. pakar check memang uri bawah lagi. 26 week uri dah naik, alhamdulillah, tapi darah still ada spotting brownish. doc dengan nurse semua ambik berat sai aku. rutin suami aku time tue memang ulang alik ofis-hospital-rumah.

1.5 anniversary kami. kami sambut dekat hospital ja. tanggal 5.5 sepatut nya aku boelh discharge. tetiba aku bleeding balik dan rasa contraction. Allah time tue aku dah risau sangat yang aku akn bersalin time tue. aku pujuk hero kecik nie jangan la keluar lagi. doc check jalan dah buka 2cm. aku time tue telefon suami aku suruh dia datang hospital sekarang juga. sebab aku bakal melahirkan seorang khalifah hari tue juga. kelam kabut dia datang. dia tanya doc keadaan aku dengan baby. my little hero sangat kuat. nurse sangat terkejut doc pakar suruh buat ctg dekat aku. aku time tue baru 29 week. nurse yang buat ctg kat aku dia cakap baby puan nie kuat. jarang dapat buat ctg 29 week dapat graph cantik sangat dah macam 30 week ke atas. aku pujuk lagi little hero aku. suami aku pun sama. alhamdulillah sepanjang sakit contraction tue MR.AZ sentiasa ada dengan aku dan teman aku.

mama baba confirm la gelabah kan.dapat tau anak dia nk bersalin. depa dari aloq setaq terus ambik tiket mai kl. nasib la abang ipaq aku ada kat kl nie. dia tolong ambik mama baba bawa mai hospital. ada 2 doc yang check aku. sorang suruh aku bersalin normal sorang lagi mintak czer. aku tak berhenti doa bagi aku dapat normal. thank dr.munish. dia suruh hold sampai pukul 7. sebab time tue pukul 3 bukaan baru 5cm. doc masuk kan ubat supaya aku cepat bukaan. pukul 6 contraction semakin kerap dan semakin sakit. doc buat rondaan time tue. time tue doc tanya rasa nak berak tak aku cakap tak. rasa cam nak kentut tapi tak lepas. aku teran 2 kali tak lepas.macam letih sangat sebab aku kena posa. doc tanya nak panggil suami ka. aku cakap nak. suami aku masuk aku dapat semangat untuk teran lagi kuat.tambah-tambah doc dengan nurse semua dah jerit dah nampak kepala.lagi semangat aku nk teran.

pukul 6.59 keluar la seorang khalifah. tapi aku paham bila lahir baby premie kita tak kan dapat pegang. tapi alhamdulillah aku dapat dengar tangisan my little hero. doc cepat bawa lari hero kecik tue untuk dibersihkan dan masuk kan dalam incubator. lepas bersalin doc bahagian kanak-kanak datang. cakap baby semua sihat,aktif dan kuat nangis. aku pun nangis sebab dapat dengar dia aktif. lepas suami aku settle hal aku.aku makan semua.suami aku pergi tengok hero kami. nak azan kan.time tue dia tangkap gmabar bagi aku tengok hero kami. aku menangis sebab aku seronok sangat dapat tengok hero kami.comel sangat.

esok tue aku dapat masuk balik ke wad. petang time melawat suami aku mai. aku ajak dia pi tengok anak.hati meronta nak pi tengok hero sangat. lepas pi tengok dia. happy sangat.aku dapat dengar suara dia nangis.lusa tue aku dapat discharge. sebelum balik tue aku jenguk hero lagi. lama aku dok dengan hero. bagi semangat dekat hero supaya kuat semua.

dah balik,aku struggle untuk keluar kan susu. aku korban kan masa tidur semua untuk my little hero minum susu aku.aku dah niat untuk susu kan hero aku selama 2 tahun. lepas dah balik aku pujuk MR.AZ nak pi tengok hero. dapat juga tengok hero aku. aku dapat rs genggaman tangan dia. senyuman dia.bila aku usap kepala dia dia akan sebik. ibu rindu sangat dekat hero ibu. setiap kali ibu nak tarik tangan. mesti hero ibu tarik balik tangan ibu letak kat dada hero. hero ibu banyak ambik figure ibu. pipi hero ibu merah mcm delima.

hari sabtu tue ibu dpt call dari HKL. kata hero tak aktif dan kurang platlet. ibu dah risau. ibu duduk seharian dengan hero ibu.pujuk hero ibu. supaya kuat.ibu nak peluk anak ibu. tapi hero ibu kuat pegang tangan ibu, masuk tengah hari ibu nak perkembangan hero dah mula tunjuk positif. ibu ayah happy sangat. time tue la 1st time ibu dapat tukar pampers hero ibu lap air liur hero ibu. ibu ayah gelak ja tengok telatah hero sorang nie, hero la pengubat hati kami. hilang rasa sakit dan stress ibu ayah syg,

hari selasa ayah dapat call dari hkl, cakap hero dalam keadaan kritikal. time tue kepala ibu ayah macam-macam pikir. dah la pagi tue ibu dapat mimpi yang tak baik untuk hero ibu, tapi ibu doa kan hero ibu di panjang kan umur. kami 2 pergi HKL. Allah sebak hati kami tengok keadaan hero kena cucuk banyak tempat dekat tangan. kalu boleh transfer sakit tue biar ibu ja tanggung semua tue sayang. ibu tak sanggup tangan halus sayang kena cucuk. ibu pegang anak ibu pujuk anak ibu supaya kuat.ayah ibu tunggu hero. tapi doc cakap harapan tipis 50-50. aku rasa nak rebah dengar syg. ibu tak sanggup nak kehilangan hero ibu. ayah baca yassin dan buat solat hajat.ibu tak berhenti doa untuk hero ibu sorg nie.tok ba, tok ma, mak long semua datang sini sebab risau kan hero. datang support ibu ayah.

tanggal 18..5 pukul 4.45 am hero ibu tinggal kan kami. tunggu ibu ayah ddekat sana ye sayang. ibu dapat call dri HKL kata hero dah tenat. ibu peluk ayah cepat-cepat siap nak p sana. tok ma pun ikut. samapi ja HKL terus ibu dengan tok ma naik ke nicu hero. ibu terus pergi ke incubator hero. ibu tengok mata hero ibu dh tutup. ibu pegang badan hero napa sejuk.ibu tanya ayahj.time tue ibu dan nangis. time tue doc cakap kami dah buat yang terbaik untuk selamatkan hero. time tue ibu terus kosong sayang. tue la 1st time ibu tengok ayah nangis. ibu dapt peluk jasad syg hero ibu ja.time tue la ibu dapt cium sayang ibu,

gambar-gambar hero dan kenangan tue sampai bila-bila ibu akan simpan.tue la kenangan ibu dengan ayah

al-fatihah untuk Ahmad Zabir bin Ahmad Zulfadli



No comments:

Post a Comment